Art Stations Foundation Stary Browar Nowy Taniec

Stary Browar Nowy Taniec na Malcie

Jonathan Burrows & Matteo Fargion

Both sitting duet / The quiet dance / The speaking dance

30.06-01.07.2007 / 19:00 / Studio Słodownia +3

Jonathan Burrows i Matteo Fargion to dwóch artystów - choreograf i kompozytor - którzy od lat współpracują ze sobą przy różnych projektach. Trylogia, która będzie prezentowana w trakcie festiwalu powstała z zainteresowania obu artystów badaniem relacji między muzyką i tańcem. Burrows & Fargion są jednymi z najbardziej aktywnych i rozpoznawalnych zagranicą brytyjskich artystów sceny. Międzynarodowe uznanie zyskują sobie inteligencją, humorem i wysokiej próby muzykalnością swoich spektakli.

Both Sitting Duet (2002) powstał w wyniku bezpośredniego przetransponowania na ruch pewnego utworu muzycznego. Spektakl jest więc próbą zdefiniowania na nowo relacji między muzyką a tańcem, znalezienia ich punktów granicznych, kontrapunktów. To badanie potencjału i ograniczeń tańca. Nie chodzi tu o taniec do muzyki, ale o schwytanie, zamknięcie utworu muzycznego w ruchu. Dlatego artyści zrezygnowali z jakiegokolwiek podkładu muzycznego. Siedząc w ciszy na dwóch krzesłach, z nutami rozłożonymi na podłodze, prowadzą precyzyjnie zsynchronizowaną i fascynująco zawiłą i zabawną rozmowę na palce, dłonie i ramiona. Ich zwyczajne, codzienne, a jednocześnie zupełnie niezwykłe ruchy (przez jednego z krytyków nazwane baletem codzienności), tworzą subtelną grę "dawania i brania". Ta choreografia to wyzwanie dla naszych z góry przyjętych przekonań o tym, co jest aktywne, a co bierne w sztuce.

W 2004 roku spektakl zdobył prestiżową New York Dance and Performance “Bessie" Award.

"Jonathan Burrows jest najprawdopodobniej najinteligentniejszym i najbardziej ekscytującym choreografem brytyjskim"

The Daily Telegraph

"To była zdecydowanie jedna z najbardziej zabawnych i pomysłowych choreografii widzianych ostatnio w Nowym Jorku"

The New York Times

The Quiet Dance (2004) W swoim kolejnym spektaklu, Burrows i Fargion idą o krok dalej w konceptualnym minimalizmie, traktując "krok" bardzo dosłownie. Całą choreografię oparli na akcie chodzenia, potraktowanym esencjonalnie, ogołoconym z wszelkich dodatków. Dwaj identycznie ubrani tancerze (biała koszula i ciemne spodnie) wykonują proste, najzwyklejsze kroki na zupełnie pustej scenie. Dźwięk bosych stóp na podłodze tworzy delikatny zarys rytmu, podtrzymywany przez głos partnera, wybrzmiewający tak długo jak pozwoli na to oddech.
Spektakl jest formalną i jednocześnie humorystyczną medytacją nad naturą komunikacji i relacji pomiędzy wykonawcami na scenie a także między sceną a widownią. Radykalnie minimalistyczna forma stwarza przestrzeń dla materializacji skojarzeń, emocji i refleksji.

"Spektakl 'The Quiet Dance' jest dokładnie tym, co niesie ze sobą jego tytuł. Zaskakująco przystępna konceptualna komedia"

The Times

"Zabawny i oryginalny, to doskonała taneczna przekąska"

Donald Hutera

The Speaking Dance (2006) wyznacza następny etap subtelnego studium potocznego postrzegania relacji między muzyką i tańcem oraz cienkich, a zarazem płynnych granic między tymi dwoma światami. Podobnie jak w poprzednich dwóch spektaklach, wykorzystuje się tu precyzyjnie zrytmizowane sekwencje ruchowo-dźwiękowo-słowne, które mimo swej powtarzalności rozwijają się w dość nieoczekiwany sposób.

Spektakl otwiera też krąg zagadnień związanych z analizą percepcji sztuk performatywnych. Zniekształcając różne środki ekspresji, od ruchu poprzez dźwięki i słowa, artyści zdają się zadawać pytanie o to w jaki sposób budowane są znaczenia w oparciu o abstrakcyjną formę wyrazu.

"...jakże odświeżające jest spotkanie ze współczesnym tańcem niosącym ze sobą coś więcej niż tylko ciała ciskające się niczym pociski w zawrotnych tanecznych akcjach..."

The Guardian

Jonathan Burrows (ur. 1960). Karierę rozpoczął jako solista londyńskiego the Royal Ballet, by w 1988r stworzyć własną grupę -Jonathan Burrows Group - i prezentować swoje własne choreografie. Zespół podróżował po całym świecie zyskując międzynarodowe uznanie m.in. spektaklami 'Stoics' (1991), 'Very' (1992), 'Our' (1994), 'The Stop Quartet' (1996) i 'Things I Don't Know' (1997). W 2001, we współpracy z holenderskim reżyserem teatralnym Janem Ritsema, Burrows stworzył improwizowany spektakl 'Weak Dance Strong Questions', a rok później 'Both Sitting Duet' z kompozytorem Matteo Fargionem. Obie produkcje zostały zaprezentowane w blisko 20 krajach (włączając Brazylię, Kanadę, Japonię i USA). Od tamtej pory powstały już dwie kolejne choreografie z Fargionem stanowiące trylogię, której tematem jest wzajemny stosunek muzyki i tańca. Burrows współpracował także z innymi świetnymi artystami - Sylvie Guillem tańczyła w jego choreografii w filmie Adam Roberta 'Blue Yellow' w 1996, a w 1997 Ballet Frankfurt Williama Forsythe'a zamówił u niego choreografię dla zespołu. W latach 1992- 2002 Burrows był etatowym artystą Kunstencentrum Vooruit w Gent (Belgia), i artystą-rezydentem londyńskiego South Bank Centre (1998/9). W 2002 roku za swoje nieprzerwane zasługi dla współczesnego tańca, Jonathan Burrows otrzymał nagrodę Foundation for Contemporary Performance Arts w Nowym Yorku . 'Both Sitting Duet' uznany został za najlepszy spektakl taneczny 2004 roku otrzymując New York Dance and Performance “Bessie" Award. Artysta poświeca się także pracy pedagogicznej i wykłada choreografię w prestiżowej brukselskiej szkole PARTS.

Matteo Fargion urodził się w Mediolanie w 1961r. Studiował kompozycję w RPA i w Londynie. Z Jonathanem Burrowsem spotkał się po raz pierwszy w 1988 roku i jest autorem muzyki do wielu jego spektakli, m.in. 'Dull Morning', 'Stoics', 'Very', 'Our', 'Hands', 'The Stop Quartet' (wespół z Kevinem Volansem) oraz do 'Things I Don't Know', w którym także występował. Matteo tworzy także muzykę teatralną i oratoria ('Das Kontingent') na zamówienie Schaubühne w Berlinie i TAT we Frankfurcie; napisał operę kameralną ('Le Bellezze d'Hortensia') dla Theaterhaus w Stuttgarcie, oraz dużo mniejszych form muzycznych dla Residenz Theater w Monachium. W 2004 napisał muzykę do prezentowanego w Edynburgu spektaklu Thomasa Ostermeiera (Jon Fosse, 'The Girl on the Sofa' ) a w 2005 współpracował z kanadyjską choreografką Lyndą Gaudreau' nad spektaklem 'Document 4' ( premiera w Gent, Belgia). Jego utwór 'Duets', napisany razem z Kevinem Volansem, został wydany przez Black Box Records. Matteo prowadzi także warsztaty z kompozycji w prestiżowej brukselskiej szkole PARTS.

Both sitting duet

30.06 / 19:00 / Studio Słodownia +3

The quiet dance / The speaking dance

01.07 / 19:00 / Studio Słodownia +3

Oficjalna strona Festiwal Malta