Art Stations Foundation Stary Browar Nowy Taniec

Stary Browar Nowy Taniec na Malcie / Solo Projekt

Solo Projekt 2008

Tymiński / Bazan / Bujakowska & Janus

27.06.2008 / 16:00 / Studio Słodownia +3 / 1h 30'

SOLO PROJEKT to stworzony w 2006 roku pierwszy w Polsce program rezydencyjny. Jego podstawową misją jest wspieranie młodych polskich twórców tańca w poszukiwaniach własnego, indywidualnego języka artystycznego. Program przeznaczony jest dla tancerzy i początkujących choreografów, których zainteresowania wychodzą poza tradycyjnie rozumiany "teatr tańca". Szczególny nacisk kładziony jest tutaj na proces twórczy i artystyczny eksperyment, z nadzieją na podjęcie próby refleksji nad sztuką tańca i, być może, zredefiniowania samego jego pojęcia lub poszukiwania nowych środków cielesnej ekspresji. Jedynym wymogiem formalnym projektów zgłaszanych do konkursu SOLO PROJEKT jest prośba o odrzucenie wszelkich rekwizytów i "ograniczenie" scenografii spektaklu do pustej przestrzeni, co wynika bezpośrednio z motta towarzyszącego projektowi - słów angielskiego choreografa (gwiazdy tegorocznego festiwalu) Jonathana Burrowsa: "do stworzenia tańca potrzebne są dwie nogi, dwie ręce i przede wszystkim głowa".

Wyróżnieni stypendium i rezydencją w Starym Browarze młodzi polscy artyści - Basia Bujakowska & Marcin Janus, Karol Tymiński i Tomek Bazan - pracowali nad swoimi solo od kwietnia.

Novum w ramach projektu 2008 jest udział Bruno Pocherona (Berlin) - artysty - reżysera światła towarzyszącego młodym artystom w procesie tworzenia spektakli i kreującego oprawę świetlną do tegorocznych przedstawień.

Karol Tymiński
Orlando

choreografia, taniec, wybór muzyki: Karol Tymiński / realizacja i reżyseria światła: Bruno Pocheron

Orlando jest spektaklem zainspirowanym powieścią Virginii Woolf o tym samym tytule. Autorka opisuje historię tytułowego bohatera, który w ciągu kilkusetletniego żywotu doświadcza przeobrażenia z mężczyzny w kobietę, poznając w ten sposób naturę obojga. Spektakl jest próbą odkrycia dwoistości natury ludzkiej, granicy gdzie różnice pomiędzy obiema płciami zacierają się.

Karol Tymiński (rocznik '85). Debiutował w wieku dziewięciu lat w musicalu Józef i Cudowny Płaszcz Snów w Technikolorze Lloyda Webbera w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego. Zachęcony sukcesem spektaklu rozpoczął naukę w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie. W czasach szkolnych tańczył w Teatrze Wielkim w takich przedstawieniach, jak Śpiąca Królewna, Trzej Muszkieterowie, Raj Utracony, Pan Marimba. W roku 1998 Karol Tymiński występował w "Antygonie" Sofoklesa w reż. Zbigniewa Brzozy u boku Jerzego Radziwiłłowicza i Marii Peszek. W 2004 roku jako stypendysta Komisji Europejskiej rozpoczął naukę w szkole tańca współczesnego Anny Teresy de Keersmaker P.A.R.T.S. w Belgii. Przebywając w Brukseli Tymiński miał okazję uczestniczyć w projekcie Cadavre Exquis Vincent Dunoyer'a, a także występował w Mmm... Jeniffer Lacy. Stworzył również własne prace jak Creta for C, czy Dot dot... don't turn - duet stworzony i wykonywany ze szwedzką tancerką Mariną Palovaara, który chce w najbliższym czasie przenieść ze sceny brukselskiej do Polski. Po Powrocie do ojczyzny Tymiński został odtwórcą roli Raptusa w musicalu Koty w Warszawskim Teatrze Roma i kontynuuje pracę jako artysta niezależny, czego przykładem może być stworzone przez niego solo 4:04, jak i współpraca z Universal Law Of Impermanence.

Tomasz Bazan
Lang

reżyseria, choreografia, wybór muzyki, taniec: Tomasz Bazan / realizacja i reżyseria światła: Bruno Pocheron

Działać nie działając
Mówić nie wydając szeptu
Uchwycić to co nieuchwytne
Spotkać tych, których już nie ma
Podziękować tym, którzy są
Otworzyć swoje serce

Lang odnosi się do specyficznego sposobu prowadzenia ciała w jednym z stylów chińskich sztuk walki Tang Lang. Styl ten określany stylem śmierci, powstał jako jeden z ostatnich wielkich systemów chińskich sztuk walki. Postawa wojownika, który pochłania energię przeciwnika unicestwiając obu, stała się inspiracją do powstającego spektaklu. Ruch i choreografia spektaklu wykorzystują szeroko pojęte techniki tańca butoh.

"Kolor czerwony symbolizuje obumieranie żywotnych energii co umożliwia wykorzystanie ich do powołania nowego żywotnego kanału działania naszego serca..."
mistrz stylu Tang Lang - Atsubo Liu Tien

Tomasz Bazan ukończył wydział Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej o specjalizacji krytyka i animacja dzieł sztuk plastycznych. Tancerz, choreograf. Przez rok uczeń francuskiego malarza i scenografa Jeana Marco. Współpracował z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych Gardzienice, Stowarzyszeniem Teatralnym Chorea, Inernational Theatre Art Of Now, Compagne le Sablier; na stałe współpracuje z Phoenix Sathor Theatre Slovakia oraz z Teatrem Ciała Limen. Szeroko pojmowanego tańca uczył się u wielu znakomitych tancerzy, min: Witolda Jurewicza, Jurija Pstrowskiego, Moniki Tachman, Nam Bui Ngoc, Shizamitu Tienn, Gabrielle Daris, Atsushi Takenouchiego. Od lat zgłębia style wschodnich sztuk walki, specjalizuje się w stylu Lang oraz Vietnam Dao. Od roku 2004 prowadzi swój własny, niezależny ośrodek teatralny (Teatr Maat Projekt), realizując autorski program treningu fizycznego i poszukiwań kulturowych, gdzie zrealizował wiele projektów oscylujących wokół instalacji kolektywnych, happeningów, performance. Spektakle takie jak Teika i Krótkie Smakowanie Życia prezentowane były min. podczas dwóch edycji Międzynarodowego Festiwalu Konfrontacje Teatralne (2006 i 2007).

www.maat.cho.pl

Barbara Bujakowska & Marcin Janus
Movement modular synthesis

idea: Marcin Janus / muzyka: Marcin Janus / choreografia: Barbara Bujakowska & Marcin Janus / taniec: Barbara Bujakowska / Realizacja i reżyseria światła: Bruno Pocheron

Projekt stanowi rodzaj studium ruchowego, do którego inspiracją w tworzeniu była zasada działania syntezatorów modularnych, mających szerokie zastosowanie w tworzeniu muzyki elektronicznej. Synteza ta oparta jest o moduły, które mogą być źródłem dźwięku, mogą wpływać na charakter dźwięku, jego wysokość, barwę, dynamikę itd. Mogą one funkcjonować same w sobie, ale mogą też mieć wpływ na charakter ruchu pozostałych części choreografii. Moduły te można zmieniać, przekształcać, łączyć ze sobą. Kilka prostych fraz ruchowych stanowi podstawę choreografi, w której tancerka eksploruje nową dla niej estetykę ruchową.

Barbara Bujakowska zaczynała, jako gimnastyczka sportowa (KS. Korona Kraków), przez kolejnych 8 lat była uczennicą Studia Baletowego przy Operze i Operetce w Krakowie. W roku 2003 ukończyła Preparatory First Program w Salzburg Experimental Academy of Dance.Od ponad roku jest absolwentką Institut for Dance Art (Anton Bruckner Privat Universitat-Linz) gdzie zakończyła edukację taneczną z dyplomem Bachelor of Arts.W styczniu b.r. otrzymała Pierwszą Nagrodę w konkursie stypendialnym TVP "Dolina Kreatywna" za pracę solową pt. Swan...like.Obecnie mieszka w Krakowie gdzie współtworzy Grupę Hoplaaa, prowadzi zajęcia taneczno-ruchowe oraz realizuje własne projekty. Jest szczęśliwą posiadaczką siedmiu kotów i dwóch psów.

Marcin Janus urodzony w 1981 roku w Krakowie i tam obecnie zamieszkały. W drugiej połowie lat 90-tych współtworzył nurt muzycznej awangardy. W roku 2000 zdecydował o samodzielnej pracy kompozytorskiej. Trzy lata później rozpoczął współpracę z lokalnym środowiskiem tanecznym, z którym jest związany do dziś. W roku 2005 rozpoczął studia na wydziale prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest również aktywnym zawodnikiem drużyny piłkarskiej. Ciągłe poszukiwania i rozwój własnych zainteresowań skupia głównie wokół muzyki, tańca i filmu. Swoją przyszłość pragnie poświęcić sztuce.

www.starybrowarnowytaniec.pl/soloprojekt08.html

Oficjalna strona Festiwal Malta