Art Stations Foundation Stary Browar Nowy Taniec

fot. Vincent Cavaroc

Festiwal Wiosny

Xavier Le Roy

Le Sacre du Printemps

21.03.2009 / 18:00 / Studio Słodownia +3

W dniach 18-21. marca odbędzie się w Poznaniu 4. edycja Festiwalu Wiosny. Oryginalna idea Festiwalu jest unikatowa w skali światowej. Poświęcony jest on bowiem w całości jednemu dziełu – "Świętu Wiosny" Igora Strawińskiego. Utwór, którego premiera w 1913 r. zakończyła się skandalem, nieustannie inspiruje artystów do twórczych interpretacji. Sięgają po niego przedstawiciele różnorodnych dziedzin sztuki: tańca, muzyki klasycznej, jazzu czy sztuk wizualnych. To ponadczasowe arcydzieło ma niewyczerpany potencjał!

W ciągu minionych 3 lat Festiwal ugruntował swoją pozycję w kalendarzu wydarzeń artystycznych Poznania i wyrósł z jednodniowego przedsięwzięcia na kilkudniową imprezę eksplorującą nowe nurty szeroko pojętej sztuki współczesnej na przykładzie jednego utworu

Czołowy współczesny choreograf konceptualny Xavier Le Roy pokusił się o własną wersję Święta Wiosny Strawińskiego. Projekt "Le Sacre du Printemps" to próba oryginalnej aranżacji i niezwykła wariacja na temat dyrygowania. Wrażliwość, zainteresowania i wyobraźnia artysty pozwoliły na bardzo nietypową interpretację tego utworu, która zmusza widza do silnego, żywego w niej uczestnictwa. Istotnym elementem Święta Wiosny Le Roya jest fascynacja dyrygowaniem. Artysta przez półtora roku pobierał intensywne lekcje u znanego dyrygenta Simona Rattle’a. Praca okazała się wspaniałym wyzwaniem dla samego choreografa, a jej efekt spotkał się z uznaniem szerokiej grupy odbiorców.

Xavier Le Roy, urodzony w 1963 roku we Francji. Z wykształcenia mikrobiolog, przez krytyków zaliczany jest do choreografów konceptualnych, a czasem nawet postkonceptualnych. Pierwsze choreografie zaczął tworzyć w połowie lat 90. Spektakl "self unfinished" z 1998 roku przyniósł mu sławę i uznanie. W swoich przedstawieniach prowadzi nie tylko grę z widzem, ale również merytoryczny dialog z tańcem modern w estetycznym, kulturowym i społecznym kontekście. Stworzył nowy system tańca oparty na regułach globalnej ekonomii. Interesuje go potencjał ciała i jego mutacji, jego pamięć i dana przez nie możliwość komponowania obrazów oraz przetwarzania ikon kulturowych. Le Roy zdaje się niezmiennie stawiać w swoich choreografiach pytania: czym jest taniec? jak powstaje? co go konstytuuje? Choreograf chętnie współpracuje z innymi artystami, a w jego pracach widoczne jest interdyscyplinarne podejście do tańca.

koncepcja i wykonanie Xavier Le Roy
muzyka Igor Strawiński
nagranie w wykonaniu Filharmoników Berlińskich pod batutą Sir Simona Rattl'a
sound design Peter Böhm