Art Stations Foundation Stary Browar Nowy Taniec

fot. Renata Chueire

Stary Browar Nowy Taniec na Malcie

Isabelle Schad

Music (Praticable)

03.07.2012 / 21:00 / Studio Słodownia +3 / 60'

Spektakl „Music (Praticable)” to poszukiwanie motywacji i początku ruchu i tańca… To przestrzeń pomiędzy strukturą i formą, widzeniem i słyszeniem, percepcją i stanem, wibracją i kompozycją, zapominaniem i odkrywaniem, przyjemnością czerpaną z tańca i przyjemnością czerpaną z muzyki. Porównując terminologię i koncepcje muzyczne z fizjologią, twórczością choreograficzną i elementami kompozycji w tańcu, „Music (Praticable)” bada związki pomiędzy rytmami widzianymi i słyszanymi, pomiędzy pojęciami muzycznymi i organizowaniem się ciał wpisujących się w przestrzeń niczym motywy, figury, polifoniczne głosy lub ciała-krajobrazy.

„Rytm objawia się jako muzyka, gdy angażuje poziom słuchowy, i jako obraz, gdy angażuje poziom wzrokowy”.
(Gilles Deleuze o Francisie Baconie)

Isabelle Schad jest berlińską choreografką, której prezentowane na całym świecie spektakle są wynikiem głębokich poszukiwań cielesnych (głównie w oparciu o praktykę Body-Mind Centering) i badań nad procesami cielesnej re-prezentacji. Z jej inicjatywy w 2005 r. powstał berliński kolektyw Practicable stworzony razem z Alice Chauchat, Frédérikiem Gies, Frédérikiem de Carlo i Odile Seitz, wprowadzający nowe metody artystycznej kolaboracji. Ta horyzontalna struktura została oparta na pragnieniu współdzielenia szeroko rozumianej tanecznej praktyki i stała się bazą dla spektakli sygnowanych przez więcej niż jednego artystę. Bardzo ważne dla pracy Isabelle Schad okazało się spotkanie z Laurent Goldringiem, artystą wizualnym i fotografikiem. Wspólnie od 2009 roku kreują cykl przedstawień „Unturtled(s)”, którego jedną z odsłon mogliśmy oglądać w Starym Browarze w 2010 roku. Jako pedagog i choreografka współpracuje z berlińską uczelnią HZT, a jej warsztaty rozsiane są po całym świecie (w marcu 2010 roku była także wykładowcą w ramach Alternatywnej Akademii Tańca).

koncepcja, choreografia Isabelle Schad
współpraca choreograficzna, interpretacja Alexander Baczynski-Jenkins, Jorge Gonçalves, Hanna Hedman, Nina Kurtela, Clement Layes, Sheena McGrandles, Sarah Menger, Sybille Müller, Ana Rocha, Sonja Pregrad, Nils Ulber, Marysia Zimpel
oświetlenie, dźwięk, współpraca artystyczna Bruno Pocheron
oprogramowanie Olivier Heinry
doradcy Frédéric Gies, Odile Seitz
asystentka Stefanie Knobel
koprodukcja Isabelle Schad, Mezzanine, Sophiensaele Berlin
zrealizowane przy wsparciu Hauptstadtkulturfonds
zrealizowano przy pomocy i we współpracy z GDA – Gestão dos direitos dos artistas (pomoc rezydencyjna), fabrik Potsdam, Hochschulübergreifendes Zentrum Tanz Berlin, Tanzfabrik Berlin e.V., Uferstudios
spektakl w Poznaniu zrealizowany przy wsparciu Burmistrza Berlina, Kancelarię Senatu do spraw Kultury i we współpracy z Goethe-Institut