Art Stations Foundation Stary Browar Nowy Taniec

fot. Maciek Salamon

Co z tym tańcem?

Magdalena Jędra

Le Pas Jaques

14.03.2013 / 19:00 / Studio Słodownia +3 / double bill

„Le pas Jaques” czyli „kroki Jaques’a”, to nazwa metody stosowanej w nauczaniu rytmiki, wymyślonej przez szwajcarskiego pedagoga Jaques’a Dalcroze’a, które jak to określił autor są niczym innym jak krokami wykonywanymi w takt muzyki. Ruch, rytm były pierwszą wyraźną metaforą biegnącego czasu i punktem wyjścia do pracy nad spektaklem. Powstało solo, raczej nie śmieszne, ze złudzenia, że czas przyspiesza, ze smutku, że ludzkie sprawy toczą się w swoistej entropii, że wszystko zdaje się być w największym porządku tylko przez krótką chwilę spokojnej pewności, z nieprzewidywalności zdarzeń i nieuchronności wszystkich ich konsekwencji. Cały wysiłek podejmowany po to, by sprawy przyjęły pomyślny obrót, okazuje się często niepotrzebnym machaniem rękami. Kolorowe śmieci, nowelizacje z „secondhandu”, trasy szybkiego ruchu, uśmiech marszałka, wszystko to kiedyś będzie można oglądać tylko na fotografiach.

Magdalena Jędra – tancerka, choreografka, performerka. W latach 1997-1999 tańczyła w Gdańskim Teatrze Tańca Melissy Monteros i Wojciecha Mochnieja, później współpracowała z Joe Alterem, Rafałem Dziemidokiem, Ramoną Nagabczyńską, Kają Kołodziejczyk, Edytą Kozak, Leszkiem Bzdylem, Paulą Ross, Alexandrem Pepelyaewem, Anitą Wach, Krzysztofem Leonem Dziemaszkiewiczem oraz Grupą Artystyczną Koncentrat, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, Teatrem im. W. Gombrowicza w Gdyni, Teatrem Wytwórnia w Warszawie, Teatrem Akademia Ruchu. W 2011 wzięła udział w realizacji polskiej wersji spektaklu Jeroma Bela „The show must go on”. W 2005 z Anną Steller, Grzegorzem Welizarowiczem i Zbigniewem Bieńkowskim powołała do życia teatr Good Girl Killer.

Włane realizacje: 2002 „Teletransis”, 2003 „Konstrukcja Symboliczna”, 2004 „Teoria Hałasu”, 2005 „Good Girl Killer”, 2006 „Junkie”, 2008 „Akcja”, 2009 „Parallel”, 2010 „Le sni”, 2010 „Have a Nice Hell”, 2011 „Lotta i Gula”, „Le pas Jaques”.

Inne projekty: 2004 „Odys-Seas”, 2006 „Zum Beispiel”, 2006 „Yes Prince, No Prince”, 2007 „Nawrotnik”, 2006-2007 międzynarodowa wymiana choreografów „co-operacja” Gdańsk-Genewa-Paryż, 2008 „Barricade of Love”, 2009 „Osez!” Festiwal d’ete de Quebec, 2010 „Orzech. Wiewiórka”, 2011 „The show must go on”, 2012 „New (dis)order”, 2012"Lamentacje", "Harnasie". Od 1999 roku prowadzi warsztaty z techniki tańca współczesnego oraz improwizacji.

koncepcja, choreografia, wykonanie Magda Jędra
współpraca Anita Wach, Mariusz Krawczyk
muzyka kolaż
produkcja Good Girl Killer
premiera 3 grudnia 2012, Gdańsk

spektakl zrealizowano dzięki pomocy finansowej Samorządu Województwa Pomorskiego oraz Urzędu Miasta Gdańska, zrealizowano we współpracy z Klubem Żak

MKiDN